Conscious Gaming och Pennsylvania Gaming Control Board har tillsammans meddelat lanseringen av ”PlayPause”, ett innovativt självuteslutningsverktyg för internetbaserat spel skapat för att modernisera och stärka effektiviteten i den amerikanska spelindustrins ansvarsfulla spelprogram.
Detta är den första utplaceringen av PlayPause i USA med lösningen tillgänglig utan kostnad för operatörer och tillsynsmyndigheter via Conscious Gaming, en ny ideell organisation som upprättats av GeoComply.
Systemet är utformat för tillsynsmyndigheter och licensierade speloperatörer i en stat för att säkert identifiera självuteslutna beskyddare som valde att delta i programmet med andra deltagande speloperatörer och tillsynsmyndigheter i USA.
Tillkännagivandet understryker både Conscious Gaming och Pennsylvania Gaming Control Boards åtaganden att förena branschen för att uppnå delade ansvarsfulla spelmål och skydda konsumenter.
”Pennsylvania är glad att vara den första jurisdiktionen som går med i PlayPause-programmet”, säger Elizabeth Lanza, chef för kontoret för tvångs- och problemspel hos Pennsylvania Gaming Control Board. ”Genom att integrera med den här lösningen kan industrin och tillsynsmyndigheter öka välbefinnandeinsatserna och främja effektiviteten i självutestängning.”
Annons
Lanza säger att individer som registrerar sig för Self-Exclusion-programmet i Pennsylvania kommer att ges möjlighet att delta i PlayPause för att hjälpa dem att utvidga självexkluderingen till andra jurisdiktioner när de distribuerar verktyget.
”Vi är stolta över att se vår vision för ett nationellt självutestängningsverktyg växa till liv med Pennsylvania PlayPause-lansering”, säger Anna Sainsbury, Conscious Gaming Trustee och GeoComply styrelseordförande och medgrundare. ”Vi ser fram emot ytterligare samarbete med branschintressenter för att utöka täckningen och effekten för denna lösning.”
Drivs av GeoComply, som ger Pennsylvania Gaming Control Board-licensinnehavare en geolokaliseringstjänst som effektivt blockerar deltagande i internetbaserat spel när spelaren inte är inom Commonwealths gränser, kommer PlayPause-lösningen att:
- Expandera den skyddande självutestängningsbubblan så att när spelare flyttar från stat till stat kan skyddet som de har bett om också flytta med dem.
- Gör det möjligt för konsumenter att utesluta sig själv i flera stater för att förhindra att det bara går över en statsgräns och fortsätter att spela.
- Stärka operatörer att stärka ansvarsfulla spelprogram – och fatta mer datadrivna beslut – med större insikt i spelare som redan har uteslutit sig själv i en stat men behöver erkännas och skyddas om / när de försöker spela i en annan jurisdiktion.
- Effektivisera den administrativa bördan och eliminera silorna som är associerade med att upprätthålla flera separata statliga självexkluderingsdatabaser.
För mer information om PlayPause, besök: www.playpausegaming.com.